Nej, stress er ikke en sygdom!

Men du kan blive (meget) syg af den

Stress smitter heller ikke som fx. influenza eller roskildesyge gør. Alligevel gør du klogt i at være opmærksom på stress, for den kommer i forskelige varianter. Den kommer også snigende og sørger for, at du langsomt vænner dig til din stressede tilstand. En tilstand, som bare øges, og kan blive direkte skadelig.

Udsætter du dig selv for stress gennem længere tid, aktiveres kroppens stressreaktioner hyppigere. Du risikerer, at stressreaktionerne ikke slår fra. Når det sker, vil de ikke længere være beskyttende, men vende sig mod dig og går hen og blive en direkte trussel for dig.


Flertallet vælger at lukke øjnene og har en forventning om, at det hele går væk af sig selv lige om lidt. Der kan jeg så allerede nu afsløre, at det gør det ikke! Kender du en, som lukker øjnene for stress, skal du tage det alvorligt, for det er en alvorlig sag – også hvis det er dig selv!

Som specialist i stress og mental sundhed hjælper jeg dig med at få klarhed over dit stressniveau og med at komme ud af din stress. Med evidensbaseret viden og effektive værktøjer skal vi nok få dig på ret køl igen. Derudover hjælper jeg med rådgivning, foredrag, udarbejdelse af bl.a. AntiStressPlaner m.m.

Kontakt mig og lad os tage et uforpligtende møde, hvor du får viden om, hvordan du kommer videre herfra.

 

God og dårlig stress

Kortisol og adrenalin er begge stresshormo-ner. Begge udskilles de helt automatisk i kroppen afhængig af situationen. De er både gode og nødvendige, MEN kun i SMÅ mængder!


Stress er en belastningstilstand, som du selv – ofte ubevidst – har bragt dig i, og som kan skyldes, at du har presset dig selv udover din normale ydeevne over en for lang periode.


Langvarig stress trækker ofte alvorlige følge-virkninger med sig!

Symptomer på stress

Stress viser sig fysisk, følelses-, adfærds- og tankemæssigt. Kroppen fortæller via symp-tomer, at du er på afveje. Vi mennesker har det med at finde undskyldninger for symp-tomerne.


Vi undskylder de fysiske symptomer med fx for lidt frisk luft, for meget kaffe, for lidt vand, skæv arbejdsstilling, sovet dårligt osv.


De følelses-, adfærds- og tankemæssige symptomer undskylder vi med, at der er pres på for tiden, men der kommer ro på lige om lidt, når jeg har...  jeg skal bare lige...

Den usynlige stress

GRAVIDE  Det kan sætte livsvarige spor hos barnet, hvis du, som moderen, er stresset

under din graviditet og fødsel.

BARNDOMMEN  En barndom med stress-fulde oplevelser kan påvirke dig resten af livet. Det sætter sig fast i kroppen, hvis du undlader at gøre noget.

OVERGANGSALDEREN  Mand som kvinde vær' obs, der er sammenfald med symptom-erne for overgangsalderen og symptomerne på stress.